Bra att veta

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Akuta fel och jour
  • Om oturen är framme utanför kontorstid och det är mycket akut så har vi ett journummer 0705-888280. Svarar ingen så vänligen prata in ditt meddelande.

    Akuta fel är
    Värmen försvunnen, varmvatten saknas under mer än en timme, elen försvunnit i er lägenhet, vandaler i trapphus eller störande från grannen och de inte dämpar sig efter tillsägning.

    Akuta fel är INTE
    Kyl, frys, vitvaror eller tvättstugeutrustning som går sönder ska felanmälas på Mina sidor.

  • Brandvarnare
  • Det är du som hg som ska se till att kolla så den fungerar och byta batteriet. Kontakta oss omgående om den inte fungerar eller saknas.

  • Elavtal
  • För att el ska kopplas på i lägenheten måste anmälan göras till Affärsverken eller Karlshamn Energi. Den bör göras 4 arbetsdagar innan inflyttning för att slippa jourdebiteras. I Karlskrona anmäler Ni er till Affärsverken AB och i Karlshamn anmäler Ni er till Karlshamn Energi.

  • Fest
  • Ni får gärna ha fester, bara det inte stör någon annan hyresgäst. Mellan kl 22.00-07.00 ska det alltid vara tyst, om du ska ha fest under denna tid ska ni först ha era grannars tillstånd, oavsett vardag eller helg. Vi skickar alltid en varning om ni har upplevts som störande. Andra gången klagomål förekommer och det anses vara allvarliga störningar, sägs ni upp för omedelbar avflyttning. Detta kan även avse andra störningar som till exempel en hund som skäller under långa perioder.

  • Flyttanmälan
  • När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket  så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring.

    Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr. Förväxla inte detta med ditt kontraktsnummer.

  • Flyttstädning
  • Kök
    • Spisen, ovanpå, kokplattorna, ugnen, plåtar, galler, värmeskåp, sidorna, bakom och under, ugnsbelysning fungera
    • Spisfläkt och ev. filter, lampa fungera
    • Kryddhylla
    • Kyl, sval, frys, avfrostas, torkas ur inuti och utanpå, sidorna, bakom och under, lampa fungera
    • Skafferi
    • Skärbräda
    • Skåp och lådor, inuti, ovanpå, utvändigt och socklar
    • Lampkupor, all fast belysning ska fungera
    • Eluttag och strömbrytare
    • Dörrar, dörrkarmar även ovankanten och lister
    • Väggar, tak och golv
    • Fönster, fönsterkarmar, fönsterbänk och fönsterbleck
    • Element
    Badrum
    • Tvättställ, kranar, ventil och vattenlås
    • Badkar inkl. badkarsfront och under eller dusch, kranar, duschset och golvbrunn inkl. vattenlås
    • Toalett, lossa sitsen och skura rent den i fästena
    • Badrumsskåp i, utanpå och ovanpå inkl. belysning eller spegel, all fast belysning ska fungera
    • Eluttag och strömbrytare
    • Ventiler eller fläkt
    • Väggar, tak och golv
    • Dörr, karm även ovankanter och lister
    • Element eller handdukstork
    Övriga rum
    • Fönster, fönsterkarmar, fönsterbänk och fönsterbleck
    • Element
    • Dörr, karm även ovankanter och lister
    • Väggar, tak och golv
    • Eluttag, strömbrytare och ventiler
    • Skåp, garderober, hyllor i och utvändigt, även ovanpå
    • Brandvarnare, fungerande batteri och vara uppsatt i taket
    Övriga utrymmen
    • Förråd
    • Garage
    • Balkong inkl. räcket

    Inga bohag, sopor eller annat får lämnas kvar i allmänna utrymmen

  • Grilla
  • Får enbart göras på avsedd plats inom fastigheten om sådan finns.

  • Hemförsäkring
  • Glöm inte att teckna en hemförsäkring. Den ger dig ekonomiskt skydd vid inbrott, brand, översvämning eller andra skador. Tänk på att det kan få stora ekonomiska konsekvenser om du råkar ut för något oväntat och inte har försäkring. Fastighetsförsäkring gäller inte denna typ av skada.

  • Husdjur
  • Husdjur är välkomna hos oss. De skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. De får inte rastas inom fastigheten.

  • Hyran
  • Hyran ska enligt hyreslagen vara betald senast den sista vardagen i månaden. OCR-nr. finner ni på er hyresavi och även under Mina sidor. Vid försenad betalning lägger vi på 60 kr i förseningsavgift vid nästa avisering. Är hyran inte betald efter en påminnelse lämnas ärendet vidare för inkasso. Vi ser mycket allvarligt på obetalda hyror och skulle hyran försenas med mer än tre veckor kommer Ni sägas upp för avflyttning.

  • Kabel-TV och bredband
  • Basutbudet på kabel-TV ingår i hyran, därför behöver anmälan inte göras. Om ni önskar ett utökat utbud finns telefonnummer till kabel-tv i trapphuset. Bredband, stadsnätet, finns indraget i alla våra fastigheter och anmälan gör ni via uttaget i er lägenhet när ni har anslutit er.

  • Ohyra
  • Om ni skulle drabbas av ohyra i er lägenhet ska ni omedelbart felanmäla detta till oss. Vi har avtal med Anticimex på samtliga våra fastigheter och det går även bra att ringa direkt till dem om ni har några frågor eller är osäkra. Ni kan även gå in på Anticimex hemsida. Det är förbjudet att mata fåglar inom fastigheten, de kan dra till sig bl a råttor och skräpa ned.

  • Rökning
  • Är inte tillåten i allmänna utrymmen. Undabedes i lägenhet och balkong för att undvika rökskador och obehag. Vid rökning i lägenhet kan ni som hyresgäst bli skyldig att sanera lägenheten vid avflyttning.

  • Skötselråd
  • Som hyresgäst är du ansvarig att underhålla din bostad och/eller lokal.

    Väggar
    • Väggarna kan vara av olika material. Ska i regel dammas eller torkas med lätt fuktig trasa.
    • Fläckar kan du ta bort med t ex ett suddgummi.
    • Ska du borra, ta först reda på att det inte finns el- eller vattenledningar i väggen.
    • Vissa väggar kräver plugg för sitt syfte.
    • Vi avflyttning ska samtliga hål täppas igen med spackel och målas över med den färg som väggen har.
    • För att unvika fettfläckar på väggen så använd en sänggavel.
    • Egen ommålning får inte ske utan vår tillåtelse.
    Tak
    • Tak i är det flesta falla svåra att rengöra, vi rekommenderar dammtorkning, enklast med dammsugare som har en mjukborste.
    Golv
    • För att skydda golvet, sätt möbeltassar på dina möbler, stolar osv.
    • Använd inte utomhusskor inomhus, för att de kan repa golven
    • Rengöring: Parkett- och plastgolv: Detta gör du med en fuktig trasa med ett milt golvtvättmedel och torka torrt efteråt.
    • Rengöring: Linoleumgolv har samma förfarande som ovan fast behöver en polish i efterhand när golvet ser matt ut.
    Fönster
    • Rullgardin eller persienner får du själv köpa och montera. De får inte monteras i fönsterkarm.
    • Där det finns persienner monterade är det du som hyresgäst som sköter underhållet.
    • Markiser: För att montera markiser måste du söka tillstånd hos oss.
    Fast inredning
    • Tvätta målade och lackerade ytor med vatten och milt rengöringsmedel.
    • Använd inte skurpulver och rengöringsmedel då ytan kan bli matt och repig.
    Badrum
    • Använd mjukborste och ett milt rengöringsmedel är det bästa sättet att hålla porslin, fogar och badrum snyggt.
    • Doftblock i toalettstol är inte tillåtet.
    • Ta bort WC-sits i mellan åt och gör rent.
    • Ta bort golvrumsgallret med jämna mellanrum för att få bort alla hår och avlagringar. Så slipper få avloppsstopp.
    • Tvättmaskin & Torktumlare: Ska skötas enligt skötselanvisningar.
    Kök
    • Kyl & Frys: Ska regelbundet avfrostas och rengöras för ge en jämn temperatur och spara ström. Hacka eller bryt inte bort isen då detta kan orsaka skada. Isen tinas bort. Dammsug minst en gång i halvåret bakom kyl & frys, dra ut dessa för att komma åt bakom. Damm kan orsaka brand.
    • Spis & Ugn: Efter varje användning gör rent så inget bränns fast. Använd inte stålull som orsakar repor.
    • Köksfläkt: Rengör fläkt och ventiler regelbundet så undviker du ett fettlager som ökar brandrisken.
    • Diskmaskin: Ska skötas enligt skötselanvisningar
    • Avlopp: Unvik stopp i vasken. Häll aldrig matolja, stekfett, kaffesump, stearin m.m direkt i vasken då det stelnar i rören.
    Balkong & Uteplats
    • Ska hållas rena från alger, mossa och fågelavföring.
    • Blomlådor ska monteras på insidan av balkongräcket.
    Källare & Förråd
    • Förvara inget som drar åt sig fukt.
    • Se till att ha det låst med ett eget lås.
    • Värdesaker rekommenderas inte att förvaras i dessa utrymmen.
  • Sopor
  • I fastigheten sorteras soporna i brännbart och komposterbart. Glas, papper, metall och batterier lämnas på respektive miljöstationer som finns på olika platser i stadsdelen.

  • Tvättstugan
  • Tvättstugan är ett gemensamt utrymme som är till för alla boende. Det är viktigt att alla tar sitt ansvar så att ingen irritation uppstår. Man bokar en tid åt gången. Man lämnar alltid tvättstugan väl avstädad och avtorkad. Inga sopor får lämnas kvar, de ska tas till avsedd plats eller kommunens miljöstationer. Om man inte tagit sitt tvättpass i anspråk inom 2 timmar från bokningstiden förlorar man tvätt-tiden.

  • Uppsägning
  • Om ni önskar flytta från er lägenhet så är det tre månaders uppsägningstid som gäller, beräknat från nästkommande månadsskifte. Vid uppsägning ska ni skriftligen meddela oss, mail eller samtal är INTE giltigt och ska vara påskrivet av samtliga på kontraktet.

  • Vädring
  • För att lägenheten ska kännas fräsch bör man med jämna mellanrum vädra ur lägenheten. Tänk på att i sådana fall snabbvädra med tvärdrag (man öppnar flera fönster) i max 5–10 minuter. Stäng av termostaterna före vädring. De fönster som har ventil i ovankant skall vara öppna för att rätt luft ska cirkulera i lägenheten

    Det är inte tillåtet att skaka mattor eller liknande från balkong eller fönster.

  • Värme & Ventilation
  • Temperaturen ska vara mellan 20 och 21 grader mitt i rummet, en meter över golvet. Om elementet är kallt behöver det inte betyda att något är fel. Den vanligaste orsaken till kalla element är att temperaturen i rummet redan är rätt.

    Här är några tips på vad du kan göra innan du felanmäler:

    • Kolla att elementets termostat står i maxläge.
    • Se upp med soffor och långa gardiner framför elementet, de hindrar värmespridningen.
    • Använd maxläget på spiskåpan (köksfläkten) bara när du lagar mat. En fläkt som står på för fullt transporterar ut värmen fortare än elementen hinner leverera den.
    • Ventiler i fönster eller bakom elementen ska vara öppna så att frisk luft kommer in på rätt ställe.Tänk på att vädra rätt.
    • Tvärdrag en kort stund ger rejält med friskluft. Samtidigt undviker du att kyla ner lägenheten.